وسایل نقلیه جدید و مدرن از تعداد قابل توجهی قطعات الکتریکی تشکیل شده اند. از سیگنال رادیو گرفته تا اکثر بخش های خودرو که شامل قطعات الکتریکی هستند. وقتی قطعات الکتریکی عملکرد مناسبی داشته باشند,راحتی و آسودگی و لذت را به دنبال خواهند داشت و بسیار ارزشمند هستند و در عین حال می توانند دچار خرابی هایی شوند که نیاز به بررسی دارند.

چگونگی عملکرد قطعات الکتریکی خودرو

امروزه سیستم های الکترونیکی به طور باورنکردنی پیچیده هستند و نیاز به مقدار زیادی سیم,ترانزیستور,مقاومت و سوییچ و غیره دارند و این در حالی است که مسائل پایه ای آن به هم دیگر مرتبط بوده و بسیار قابل فهم هستند.

وقتی خودرو را روشن می کنید باتری الکتریسیته لازم را به شمع ها برای جرقه زدن می فرستد. در حالی که موتور خودرو در حال کار کردن است نقش باتری ایفا شده است و دراین مرحله نوبت به آلترناتور (دینام) می رسد.

آلترناتور (دینام) الکتریسیته را با چرخش مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد می کند و الکتریسیته ایجاد شده توسط سیم ها مسافت طولانی را طی می کنند تا به قطعات دیگر خودرو برساند.

هر قطعه الکترونیکی در خودروی شما همانند سایر کنترل های قابل استفاده نظیر فیوزها و سوییچ ها و غیره دارای یک مدار منحصر به فرد است.

اگر یکی از آن کنترل کننده ها دچار مشکل شود ممکن است باعث ایجاد خرابی و کار نکردن یکی از قطعات شود و در ادامه ممکن است سیم کشی دچار مشکل شود که این موضوع می تواند موجب خرابی یک قطعه یا عملکرد نامناسب کل سیستم شود.

قطعات الکتریکی خودرو

دلایل رایج ایجاد مشکل در قطعات الکتریکی خودرو

فیوز سوخته: بیشتر قطعات کوچکتر موجود در خودروی شما برای کار کردن نیاز به یک فیوز دارند. فیوزها درمقابل تغییرات ناگهانی آمپر همانند حفاظ عمل می کنند. اگر مقدار زیادی الکتریسیته در سیم ها جریان پیدا کند فیوزها سوخته و باعث قطع شدن مدار می شوند.

خرابی سیم کشی: خرابی سیم کشی عواقب زیادی دارد و می تواند تقریبا در همه جای خودروی شما اتفاق بیفتد. خوردگی و پوسیدگی در قسمت اتصال سیم ها می تواند موجب ناکارآمدی قطعات شود و خوردگی سیم ها در زیر کاپوت یکی از اتفاقات رایج دیگر است.

خرابی تقویت کننده: تقویت کننده ها را به عنوان فیوزهای بزرگ در نظر بگیرید.چرا که با همان مکانیزم کار می کنند و تنها تعداد معدودی از آن ها در خودروی شما وجود دارند. مهمترین آن ها تقویت کننده اصلی یا مرکزی است که باعث راه اندازی و عملکرد ECU و پمپ سوخت خودرو می شود. اگر تقویت کننده اصلی از کار بیفتد هیچ کدام از قطعات الکترونیکی کار نخواهند کرد.

عملکرد بد آلترناتور (دینام): اگر آلترناتور (دینام) در حین کار کردن خودرو از کار بیفتد خودرو نیرو و انرژی مورد نیاز را از باتری تامین می کند و به دلیل اینکه آلترناتور (دینام) باتری را مجددا شارژ نمی کند در نهایت باتری خالی می شود. عملکرد بد آلترناتور (دینام) اولین نشانه بد کار کردن باتری است اما بدون تعویض یا تعمیر آلترناتور (دینام) باتری درست کار نخواهد کرد.

چگونگی تعمیر قطعات الکتریکی خودرو

تعمیرکار نیاز به بررسی خودرو دارد که شامل تست کردن قطعات الکتریکی از کار افتاده می شود و ممکن است تست ولتاژ برای قطعات به هم مرتبط همانند تست باتری و آلترناتور (دینام) ضروری باشد.

مکانیک مشکلات موجود را گزارش خواهد کرد و به شما پیشنهاداتی برای ادامه روند تعمیر خواهد داد.

انجام این سرویس تا چه انداره اهمیت دارد؟

در واقع اهمیت این سرویس به قطعه الکتریکی از کار افتاده بستگی دارد. اگر از کار افتادن در سطح بزرگی از قطعات باشد تشخیص و تعمیر حرفه ای آن امری ضروری است و اگر تنها مرتبط با یک قطعه کوچک الکتریکی باشد آن چنان ضروری نیست.

به هر حال نمی توان اهمیت تشخیص و تعمیر این مشکلات را نادیده گرفت. یک تعمیرکا حرفه ای در تعمیرگاه خود می تواند این مشکل را شناسایی و حل و خودروی شما را آماده برای حرکت کند.