امداد خودرو-باتری خودرو

باتری خودرو از جمله قطعات اساسی خودرو است که خرابی آن میتواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد در مطلب زیر ابتدا به بررسی اجزا باتری خودرو می پردازیم و پس از آن به قیمت باتری خودرو و زمان تعویض باتری خودرو و هر آنچه که شما می بایست در خصوص باتری بدانید خواهیم پرداخت پس با امداد خودرو تهران در ادامه این مطلب همراه باشید .

باتری خودرو شامل اجزاء زیر می شود :

  1. پوسته
  2. درب
  3. نشانگر
  4. قطب مثبت
  5. قطب منفی
  6. صفحه منفی– صفحه مثبت – صفحه عایق

پوسته :

 تشکیل شده از یک باکس پلاستیکی ازجنس پلی کربنات که به صورت سخت تولید می شود و تحمل ضربات محکم را دارا می باشد و بسته به ولتاژ باتری تعداد سلولهای آن (خانه های آن ) کم وزیاد می شود. یک باتری۱۲v دارای ۶ (خانه ) سلول می باشد. اصول استاندارد ساخت باتری خودروی اتومبیل برای هر خانه ۲v را در نظر گرفته شده است.

 درب:

هر باتری دارای ۶ درب می باشد. دربها در محل سوراخ مخصوص ریختن الکترولیت نصب می شوند و بر روی آنها یک سوراخ سوزنی ریز وجود دارد. این سوراخ جهت تخلیه گازهای تولید شده در خانه های می باشد.

نشانگر:

قطعه ای است استوانه ای که از درون الکترولیت ودر خانه باتری قرار گرفته و از طرف دیگر از روی صفحه ساخته شده بالایی قابل مشاهده می باشد. که درون استوانه یک گوی سبز رنگی به نسبت چگالی اسید ۱۲۷۵ درجه ساخته شده یعنی زمانی که میزان الکترولیت که بصورت استاندارد بایستی ۱۲۷۵ درجه باشد درون باتری ریخته شود گوی سبز رنگی به سطح آب آمده ورنگ سبز آن کاملاٌ مشهود می باشد. حال هر چه اسید الکترولیت کمتر شود یعنی اسید سولفوریک که به صفحات مثبت ومنفی بچسبد و آبی که به صورت آب مقطر درون باتری باقی می ماند گوی به استوانه فرو می رود و رنگ سبز بصورت رنگ سیاه دیده می شود. پس با این نشانگر می توان وضعیت آن را فهمید.

 شارژ
 نیمه شارژ
 دشارژ

قطب مثبت باتری خودرو:

قطب های باتری یا برجک های باتری از سرب تشکیل شده است این قطبها از بالا از در پوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات مثبت داخلی نصب شده قطب مثبت از نظر قطر بزرگتر از قطب منفی می باشد.

قطب منفی باتری خودرو:

قطب منفی هم همانند مثبت از سرب تشکیل شده و از درپوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات منفی داخلی نصب شده قطب منفی از نظر قطر از قطب مثبت کوچکتر است.

مواد تشکیل دهنده صفحات داخلی باتری خودرو

صفحات منفی Negative plates

صفحات مثبت ومنفی از دو قسمت تشکیل می شوند یکی ماده فعال آن صفحه ودیگری اسکلت اصلی جنس ماده فعال صفحات منفی در حالت شارژ کامل pbo می باشد برای تهیه این صفحات وصفحات مثبت ابتدا یک اسکلت فلزی سبک تهیه می کنند.

جنس این اسکلت معمولا ٌاز آلیاژ سرب می باشد بعلت افزایش مقاومت وسهولت در هنگام ریخته گری آن درصدی کلیسیم وآنیموان به آن اضافه می شود بعلت نفوذ بهتر الکترولیت در صفحات منفی ومثبت بهتراست این صفحات حالت اسفنجی داشته باشد.

بعلت قرار دادن ماده فعال بین شبکه های اسکلت آن را به صورت خمیر تهیه کرده و شبکه اسکلت عبور می دهند. سپس آن را در کوره های مخصوص خشک می نمایند.

رنگ صفحات منفی خاکستری وتعداد آن در هر خانه باتری یکی بیشتر از صفحات مثبت آن خانه می باشد.

صفحات مثبت Positive Plates

جنس ماده فعال صفحات مثبت در زمان شارژکامل دی اکسید سرب pbo2 میباشد که این صفحات به رنگ قهوه ای سوخته یا قهوه ای مایل به قرمز می باشند. هر صفحه مثبت بین دو صفحه منفی قرار میگیرد بنابراین تعداد آنها یکی کمتر از تعداد صفحات منفی در آن خانه می باشد. به همین دلیل میزان مصرف شدن صفحات مثبت بیش از صفحات منفی می باشد.

توجه: در گذشته هنگامی که مصرف کننده باتری را خریداری میکرد لازم بود قبل از استفاده روی خودرو و آنها به دستگاه شارژ متصل کرده تا شارژ شود.

emdadkhodro battery

امروزه تغییر در نحوه ساخت صفحات مثبت و منفی دیگر به شارژ اولیه احتیاج نیست.

به این ترتیب که امروز جنس صفحات مثبت ومنفی هر دو از اکسید سرب pbo می باشد.

در کارخانه پس از تکمیل فرآیند ساخت، الکترولیت افروزده می شود پس آن زیر دستگاه شارژ قرار می دهند که پس از شارژ کامل، الکترولیت تخلیه شده و باتری بصورت خشک تحویل فروشگاه می گردد و پس از خرید بایستی الکترولیت داخل باتری ریخته شود ودیگر نیاز به شارژ ندارد و آماده استفاده می باشد .

تاریخ تولید در باطری های ایرانی به صورت دو عدد اولیه که 93 است در ابتدای شماره سریال بر روی باطری درج شده است.

امداد خودرو-باتری-ایرانی

باطری سالم در زمستان

در زمستان به علت سردی هوا فشار بر روی باتری افزایش پیدا میکند چرا که نیاز به شدت جریان بیشتری وجود خواهد داشت تا باطری خودرو شما بتواند توسط استارت زدن چرخهای شما را به حرکت در بیاورد و از طرفی روغن موتور شما غلیظ تر شده است. پس باتری خودرو در زمستان بیشتر مورد اهمیت و توجه رانندگان قرار میگیرد.

سنجش ولتاژ باطری خودرو

شما میتوانید از طریق یک ولت متر آنالوگ یا دیجیتال ولتاژ باتری خود را اندازه گیری کنید. و بر اساس اعداد زیر میزان وضعیت شارژ باتری خودرو خود را بیابید.

ولتاژ باتری ............ وضعیت شارژ
۱۲.۶۶ ولت ............ ۱۰۰ درصد
۱۲.۴۵ ولت ............ ۷۵ درصد
۱۲.۲۴ ولت ............ ۵۰ درصد
۱۲.۰۶ ولت ............ ۲۵ درصد
۱۱.۸۹ ولت ............ ۰ درصد

البته این اعداد مربوط می شوند به دمای 26 درجه ، ولتاژ باتری خودرو  به ازای هر منفی ۱۲ درجه کاهش دما حدود ۰.۰۱ ولت افت خواهد کرد.

قیمت باتری

قیمت باتری ماشین به یکسری عوامل بستگی دارد که در اینجا به آن می پردازیم.

اولین عامل تحویل باتری کهنه شما است که آن را تحویل فروشنده خواهید داد یا خیر

هر قدر آمپر باتری بالاتر باشد قیمت باتری بالاتر خواهد بود.

اگر باتری خشک انتخاب کنید هزینه بیشتری را می بایست بپردازید.

باتری های خارجی علی الخصوص باتری کره ای گرانتر از مابقی باتری ها هستند.

 خرابی باتری از جمله موارد و مشکلاتی است که ممکن است شما را درگیر خود کند پس در صورت هر گونه مشکل با امداد خودرو تهران با شماره تلفن 09195335956 با ما در تماس باشید.